Brocēnu valsts un pašvaldības vienotais klientu apkalpošanas centrs

6000 digitālo aģentu visā Latvijā gatavi palīdzēt apgūt e-pakalpojumus

Programmas “Mana Latvija.lv Dari digitāli!” organizētajās digitālo aģentu mācībās divu gadu laikā piedalījušies 6000 cilvēku – bibliotekāri, skolotāji, valsts un pašvaldību iestāžu darbinieki, tiesu darbinieki, nevalstisko organizāciju pārstāvji un žurnālisti. Digitālie aģenti visā Latvijā ir gatavi sniegt padomu un palīdzēt e-pakalpojumu un dažādu digitālo rīku (eID karte, e-paraksts, e-adrese) lietošanā, lai ikviens, neatkarīgi no digitālajām prasmēm, spētu saņemt sev nepieciešamos pakalpojumus elektroniski. Kopumā programmas “Mana Latvija.lv. Dari digitāli” digitālo aģentu mācībās piedalījušās 6000 personas, no kurām 1444 ir bibliotekāri, 1521 skolotāji, vairāk nekā 2603 valsts un pašvaldību iestāžu darbinieki, 376 tiesu darbinieki, 40 dažādu nevalstisko organizāciju pārstāvji un 16 žurnālisti. Valsts un pašvaldību iestāžu vidū visvairāk digitālo aģentu ir Tiesu administrācijā, Nodarbinātības valsts aģentūrā, Valsts ieņēmumu dienestā un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē.  “Digitālo aģentu mācības ir unikāls projekts, turklāt ne tikai Latvijas kontekstā. Šīs programmas ietvaros veicināta sabiedrības digitālo prasmju pilnveidošana ar tālejošu mērķi- pēc iespējas plašāk un dažādās sabiedrības grupās dalīties ar zināšanām, aicinot cilvēkus vairāk izmantot e-pakalpojumus  vai citus valsts piedāvātos digitālos rīkus ikdienas dzīves situāciju risināšanai,” programmas “Mana Latvijas.lv Dari digitāli!” laikā sasniegto vērtē Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce. “Jaunākajā Eiropas Komisijas Digitālās ekonomikas un sabiedrības indeksā (DESI) secināts, ka internetu Latvijā izmanto 84% iedzīvotāju, tomēr digitālā pratība sabiedrībā joprojām nav vienlīdzīga, tādēļ jo sevišķi kompetentu digitālo aģentu pieejamība ir nozīmīgs ieguldījums Latvijas sabiedrības digitālo prasmju veicināšanā,” norāda J. Pūce. Digitālie aģenti ir vēstneši, kuri ne tikai paši apguvuši un izmanto valsts iestāžu e-risinājumus dažādu dzīves situāciju risināšanā, bet palīdz tos izmantot arī citiem. Digitālais aģents vieglā un saprotamā veidā nodod informāciju sabiedrībai, tai skaitā konsultē par drošu interneta lietošanu, iedrošina un palīdz uzsākt valsts e-pakalpojumu lietošanu, lai persona aktuālo dzīves situāciju varētu atrisināt digitālā veidā, piemēram, ar bērna gaidīšanu un piedzimšanu saistītie jautājumi, dzīvesvietas maiņa, rīcība saslimšanas gadījumā u.c. Tāpat digitālie aģenti valsts pārvaldei iesaka veidus kā veiksmīgāk pilnveidot saziņu ar iedzīvotājiem.   “Digitālās zināšanas nav tikai e-pakalpojumi un ērtības, tā ir arī komunikācija starp paaudzēm un kopīgas valodas atrašanas ar bērniem un mazbērniem. Arvien vairāk senioru apzinās, ka, apgūstot digitālās lietas, viņi var kļūt komunikablāki un vairāk iekļauties sabiedrības norisēs,” tā par mācībām un digitālo prasmju apgūšanu saka Rīgas aktīvo senioru alianses pārstāve Ņina Priede. Viņa atzīst, ka seniori ir ļoti čakli “skolēni” un labprāt apgūst tehnoloģiju lietošanu, jo tas “palīdz tik ātri nenovecot”.  “Pēc dalības digitālo aģentu mācībās es saviem skolēniem stāstīju ne tikai par drošību internetā, bet arī par tādām ikdienišķām lietām, kā, piemēram, pieteikšanās Eiropas veselības apdrošināšanas kartei internetā. Jāsaka, ne vienam vien bija pārsteigums, cik daudz dažādu ikdienā aktuālu jautājumu var atrisināt ar elektronisko pakalpojumu starpniecību, neizejot no mājas vai mūsu gadījumā – skolas,” par savu pieredzi stāsta Bērzpils vidusskolas latviešu valodas skolotāja Lolita Kokoreviča.  “Cilvēki ir tik pārsteigti, uzzinot, ko un cik daudz var izdarīt elektroniski! Pārbaudīt gaidāmās pensijas apmēru, deklarēt dzīvesvietu, noskaidrot par darba nespējas lapām, pat dati par mājdzīvniekiem pieejami elektroniski! Cilvēkiem ar īpašām vajadzībām tas ļoti palīdz ikdienā un mūsu klienti ir ārkārtīgi apmierināti, kad uzzina par šādām iespējām,” atklāj Latvijas Nedzirdīgo savienības sociālā rehabitoloģe Vita  Alksne.  Sev tuvāko iestādi, kurā pieejams digitālais aģents, var atrast Digitālo aģentu kartē, kas pieejama vietnē mana.latvija.lv. VARAM aicina stāstīt par digitālajiem aģentiem tuviniekiem, kolēģiem, kaimiņiem, kuri ikdienā neizmanto internetu vai dara to ļoti reti digitāli prasmju trūkuma dēļ. Tā kā digitālo aģentu tīkls ir ļoti plašs, palīdzību var saņemt daudzās pagastu bibliotēkās, pašvaldībās, to iestādēs, tas ir – pēc iespējas tuvāk dzīvesvietai. Digitālie aģenti strādā arī Valsts un pašvaldību vienotajos klientu apkalpošanas centros – tādi Latvijā izveidoti 91 pašvaldībā. Ikviens interesents, kas vēlas izmantot e-pakalpojumus, bet nejūtas pietiekoši drošs digitālajā vidē, var vērsties pēc padoma pie digitālā aģenta – viņi parādīs, pastāstīs, palīdzēs apgūt interneta lietošanu un iedrošinās digitāli risināt ikdienas dzīves situācijas. Vietnē mana.latvija.lv pieejamas foto reportāžas no digitālo aģentu mācībām (sadaļā Galerijas), bet iedvesmojošus stāstus par e-vides apgūšanu video intervijās ar digitālajiem aģentiem vari skatīties Youtube.com. Informāciju sagatavoja: Vita Krieviņa Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija Peldu iela 25, Rīga, LV 1494 Tālr.: 67026533 E-pasts: prese@varam.gov.lv

13.07.2020

VARAM aicina izmantot e-pārvaldes iespējas, lai samazinātu nepieciešamību apmeklēt iestādes klātienē

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) atgādina par e-pārvaldes priekšrocībām un aicina iedzīvotājus šajā laikā aktīvāk izmantot drošas saziņas iespēju – valsts pakalpojumus pieteikt un saņemt elektroniski. Tāpat VARAM aicina iestādes aktīvāk izmantot elektronisko saziņu ar iedzīvotājiem, tai skaitā – lietojot e-adresi. Izmantojot digitālās iespējas formalitāšu kārtošanā samazinās tieši kontakti ar apkārtējiem, kas, savukārt, ļauj labāk pasargāt sevi un tuviniekus.    VARAM norāda, ka portālā Latvija.lv pieejami vairāk nekā 700 e-pakalpojumi, turklāt lielu daļu no tiem pilnībā var pieteikt un saņemt elektroniski bez nepieciešamības doties klātienē uz iestādi. Īpaši tas attiecas uz dažādu pabalstu pieteikšanu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā, dzīvesvietas deklarēšanu, dažādu izziņu saņemšanu no valsts reģistriem. Tieši tāpat elektroniski var nosūtīt iesniegumu jebkurai iestādei, iesniegt gada ienākumu deklarāciju u.c.  Īpaši uzņēmēji saziņai ar valsts un pašvaldību iestādēm aicināti izmantot vienoto digitālo pastkastīti – e-adresi, kuru ikviens – gan uzņēmējs, gan fiziska persona – bez maksas var izveidot portālā Latvija.lv. E-adreses izmantošana ir ne tikai droša un operatīva no dokumentu nosūtīšanas un saņemšanas viedokļa, elektroniskā saziņa ļaus izvairīties no nepieciešamības doties uz pastu pēc ierakstītām vēstulēm vai uz konkrēto iestādi, lai iesniegtu vai saņemtu dokumentus. Tā uzņēmējam ir iespēja pasargāt sevi un savus darbiniekus no liekiem kontaktiem ar svešām personām. Lai izveidotu e-adresi, nepieciešamas autentificēties ar personas apliecību (eID karti), eParakstu un vai mobilo lietotni eParaksts mobile. Atgādinām, ka par eParaksts mobile lietotāju var kļūt attālināti – iesniegumu var aizpildīt vietnē eparaksts.lv, savukārt līgumu kurjers piegādās uz mājām vai darba vietu.  Savukārt valsts un pašvaldību iestādes VARAM aicina aktīvāk informēt klientus par elektroniskās saziņas iespējām, tai skaitā par iespēju izmantot e-adresi jebkuru jautājumu risināšanai, jo e-adreses lietošana visām valsts un pašvaldību iestādēm ir obligāta.  Saudzēsim sevi un savus tuviniekus, izmantojot digitālās iespējas formalitāšu kārtošanā!   Papildu informācija: Vita Krieviņa Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija Peldu iela 25, Rīga, LV 1494 Tālr.: 67026533 E-pasts: prese@varam.gov.lv

13.03.2020